פטור ממס הכנסה למשיכת כספים מקופת הפנסיה

למרבית העובדים בישראל יש קרן פנסיה ו/או פיצויים מסוג כזה או אחר, מכשירים פנסיונים שונים וחסכונות בקרנות גמל והשתלמות. המטרה היא כמובן לחסוך לגיל הפרישה, ליום בו נפסיק לעבוד וההכנסה שלנו תגיע לא מעבודה אלא מהחסכונות שצברנו. אך מה קורה אם נרצה למשוך את הכספים בבת אחת? בגיל הפרישה או אולי לפני? אם חשבת פעם למשוך כספים מחברות הביטוח וודאי גיליתם שדורשים מכם 35% מס(!).

ידעתם שאפשר לבקש פטור ממס?
שישנם מצבים בהם ניתן למשוך כספים מהקרנות מבלי לשלם אגורה אחת?
ניסיתם לבקש פטור ונעניתם בשלילה?
רוצים לדעת עוד על פטור ממס הכנסה במשיכת כספי פנסיה ופיצויים? המשיכו לקרוא!

למה חברות הביטוח גובות 35% מס על משיכת כספים?

התשובה הקצרה היא כי הן מחויבות על פי חוק. תקנות המס בישראל מגדירות מתי ניתן למשוך כספים ללא מס ומתי המבוטח מחויב בתשלום ובאיזה שיעור. חברות הביטוח סך הכל פועלות על פי החוק. המטרה של המיסוי הגבוה היא לעודד אנשים לא למשוך את הכספים כדי שאלו יוכלו להצטרף אל תשלומי הפנסיה שלהם בהגיעם לגיל פרישה.

בעבר, ניתן היה למשוך את כל הכספים שהצטברו בקופות השונות מיד לאחר הפרישה ואכן, אנשים רבים בחרו לעשות זאת ולהשתמש בכספים למטרות שונות כמו כיסוי המשכנתא, שיפוץ בבית, עזרה לילדים ברכישת דירה, טיולים בחו"ל וכדומה. לאחר שהכסף אזל אלו נותרו ללא הכנסה חודשית קבועה. זה בדיוק המצב שהמדינה מנסה למנוע על ידי מיסוי גבוה – המטרה פשוטה, לגרום למשיכת הכספים להיות כמה שפחות כדאית וכך לוודא שלכמה שיותר אנשים תהיה הכנסה קבועה לאחר גיל הפרישה.

מאילו קרנות ניתן למשוך כספים ללא מס?

החל משנת 2008 כל מעביד מחויב לפתוח לכל עובד קרן פנסיה ולכן, מרבית העובדים בישראל אכן מחזיקים בקרן אחת או יותר בשלב זה. באופן עקרוני, ניתן למשוך כספים מכל קרן על שמכם בין אם מדובר בקרן פנסיה/ביטוח מנהלים או קופת גמל. קרנות פעילות יחויבו במס ואילו עבור קרנות לא פעילות ישנם מקרים בהם ניתן למשוך את הכספים ללא תשלום מס. בנוסף, ניתן למשוך כספים מקרן השתלמות (לפי הנחיות שונות במקצת).

מי זכאי למשיכת כספים ללא מס?

כל אחד יכול, בהתאם להוראות החוק, לבקש למשוך כספים מהקרנות על שמו. כפי שראינו, לעיתים משיכת הכספים תלווה בתשלום מס בשיעור גבוה מאוד. אך במקרים מסוימים ניתן למשוך כספים גם ללא מס. למשל קרן השתלמות אינה חייבת בתשלום מס כלל במידה והגיע מועד הפרעון שלה. אם מועד הפרעון לא הגיע ותרצו בכל זאת למשוך את הכספים תאלצו לשלם 48% מס (!).

לגבי קרנות גמל ופנסיה מדובר במצב מורכב יותר. ראשית, תקנות המס מבדילות בין רכיב הפיצויים לבין החיסכון הפנסיוני. שנית, ישנן תקנות רבות המסדירות את הזכאות למשיכת כספים ללא מס. תקנות המס כוללות אינספור דקויות ולאדם מן השורה לא תמיד קל להבין האם הוא אכן עומד בתנאי הזכאות או לא. דוגמאות למצבים בהם ניתן למשוך כספים ללא מס הם: ניתן למשוך את כספי הפיצויים ללא תשלום מס במידה ולא צברתם למעלה מ-12 אלף שקלים לכל שנת עבודה, מי שהגיע לגיל 60 יוכל למשוך את כספי הפנסיה ללא מס כל עוד הם הופקדו בקופה עד לסוף שנת 2007, מגיל 67 (גיל הפרישה) ניתן למשוך כספים ללא מס במידה והם הופקדו לקופה לפני תום שנת 2008 ועוד תקנות רבות נוספות.

בנוסף, מס ההכנסה הגדיר 4 מצבי "מסכנות" שמאפשרים למשוך כספים ללא מס:
   • מוטבים יכולים למשוך כספים במקרה והמבוטח נפטר.
   • במקרה בו המבוטח או קרוב משפחה מדרגה ראשונה מחזיק ב-75% נכות.
   • אם שני בני הזוג לא משתכרים מעל שכר המינימום.
   • כשהוצאות רפואיות של בעל הקרן או קרוב מדרגה ראשונה עולות על מחצית מהכנסתו השנתית.

אתם לפני או בעיצומה של משיכת כספים מקרנות הפנסיה שלכם? כדאי לדבר איתנו 🙂

התשובה הקצרה היא פונים לחברה שמנהלת את הקרן, ממלאים את הטפסים הרלוונטיים וממתינים. בפועל, התהליך עשוי להיות ארוך יותר ותאלצו לעבור במשרדי השומה הקרובים לביתכם. פטור ממס הכנסה ניתן לקבל, ובכן, במשרדי מס הכנסה – פקיד השומה. במיוחד כשמדובר במקרים חריגים יש להגיש את הבקשה כולל הוכחות לעמידה בתנאים.

ישנן מספר סיבות שבגללן מתקבל סירוב כשהנפוצה ביותר היא בקשה על פי תקנה לא נכונה או מילוי לא נכון של הטפסים. פקידי השומה, חברות הביטוח והגופים המנהלים את קרנות הפנסיה עוסקים במאות ואלפי בקשות מידי חודש, הם לא מחויבים לפעול למענכם, תפקידם הוא לבחון את הבקשה. במידה והיא עומדת בכל התנאים היא תאושר, במידה ולא היא תידחה. לא פעם, נדרש ידע מקצועי בתחום הביטוח הפנסיוני והמס כדי לבחון האם יש טעם להגיש את הבקשה או שהיא מראש לא עומדת בתנאים, להגיש אותה באופן הנכון ולקבל את הפטור המיוחל.

אם לא עברו 6 שנים ממועד משיכת הכספים ותשלום המס ואתם חושבים שאתם עומדים בתנאי הזכאות תוכלו להגיש בקשה להחזר מס. החזר מס יש להגיש למשרדי השומה הקרובים למקום מגוריכם. את הבקשה מגישים על גבי סט של טפסים ייעודיים שניתן להוריד מאתר מס הכנסה. שימו לב – לכל שנת מס יש להגיש טופס נפרד ואכן, ישנו טופס כזה לכל שנה באתר. לטפסים יש לצרף הוכחות שאתם עומדים בתנאי הזכאות. לא רוצים להתעסק עם טפסים ו"טיול" לפקיד השומה? התחלתם למלא את הטפסים והלכתם לאיבוד? לא בטוחים ב-100% שאתם אכן עומדים בתנאי הזכאות? אל תאמרו נואש, בדיוק בשביל זה אנחנו כאן. ב"אלפנט פיננסים" נשמח לעזור לכם למלא ולהגיש בקשה להחזר מס ולקבל חזרה את הסכום ששילמתם.

איך "אלפנט פיננסים" תעזור לי למשוך כספים מחברות הביטוח ללא מס?

"אלפנט פיננסים" מכירה ויודעת את פקודת המס השונות על בורין ותדע לחפש ולמצוא את הנקודה שפוטרת אתכם ממס. אנחנו מחזיקים בכ-50 שנות ניסיון בעולם הביטוח והמס. תחום הביטוח והמס הוא בין המורכבים בספרי החוק בישראל, הוא כולל אינספור תקנות, חוקים, פסיקות, הנחיות והוראות ממספר גופים – עבור האדם הממוצע מדובר בלא פחות מאשר הר של בירוקרטיה ומונחים חשבונאיים ומשפטיים. בדיוק בשביל זה אנחנו כאן, כדי לעזור לכם, הלקוחות שלנו, לנווט בנבכי פקודות המס ולמצוא את כל הדרכים שיאפשרו לכם להמנע מתשלום מס מיותר. ב"אלפנט פיננסים" זאת המומחיות שלנו, זה מה שאנחנו עושים מידי יום – חיים ונושמים את עולם הביטוח והמס. הצוות שלנו כולל אנשי מקצוע מעולים מהתחום שיודעים לקרוא את "האותיות הקטנות" בפקודות המס השונות ולחפש את כל הדרכים שפוטרות את הלקוחות שלנו ממס מיותר.

אלפנט פיננסים | פטור ממס הכנסה למשיכת כספים מקופת הפנסיה

שיחת יעוץ ראשונית איתנו היא ללא עלות! השאירו פרטים ונחזור אליכם בהקדם.