עדכון מוטבים ויורשים

לכולנו יש סיפור חיים, התבגרנו, השתננו, עברנו דירה, עברנו עבודה, התחתנו, התגרשנו‍, הבאנו ילדים לעולם – שינויים בסטטוס שלנו הם חלק בלתי נפרד מהחיים. בדרך התווספה לנו קרן פנסיה, ביטוחי בריאות וחיים, ביטוח משכנתא אולי גם ביטוח סיעודי וקרן השתלמות. הרי כמעט כל עובד בישראל מחזיק בתיק ביטוחי, ביטוח פנסיוני וכיסויים שונים שיבטיחו לו שקט נפשי ורווחה כלכלית במידת הצורך. אך מה קורה אם חלילה נאסף אל אבותינו?

האם הכסף שצברנו יעבור אוטומטית ליקרים לנו מכל?
האם אתם באמת יודעים מי הם המוטבים המעודכנים בקופות הפנסיוניות ובביטוחים הפרטיים שלכם?
יכול להיות שהאנשים הלא נכונים מופיעים כמוטבים והם אלה שעתידים לרשת את כספיכם?

בואו נעשה סדר במה קורה לפוליסות הביטוח והחסכונות הפנסיוניים במקרה ובעל הפוליסה נפטר, מה אומר החוק, תקנות הביטוח ואיך לוודא שרצוננו אכן ימולא וימומש בבוא היום.

לפני שנתחיל, מה ההבדל בין שאירים, יורשים ומוטבים?

תקנות הביטוח וחוק הירושה מבדילים בין 3 סוגי ירושה לצורך חסכונות וביטוחים – שאירים, מוטבים ויורשים:

שאירים
ההגדרה של שאירים מתחלקת לשניים – לעניין פיצויי פיטורים ולעניין רכיב הפנסיה.
כשמדובר ברכיב הפיצויים שאירים כפי שהם מוגדרים בחוק הם בן/בת הזוג (כולל ידועים בציבור) של בעל הקרן וילדיו שתלויים בו ביום פטירתו. חלוקת הכספים תהיה בחלקים שווים בין כל השארים. בקרנות הפנסיה ההגדרה שונה במקצת ורחבה יותר וכוללת את בן/בת הזוג, ילדים עד גיל 21, ילדים בעלי מוגבלות גם מעל גיל 21 והוריו של הנפטר. שאירים יקבלו "פנסיית שאירים" מקרן הפנסיה על פי תקנות הקרן.

מוטבים

מוטב יכול להיות קרוב משפחה מדרגה ראשונה, תאגיד, עמותה או חברה. כשפותחים פוליסת ביטוח מכל סוג, אחד הסעיפים שאנו נדרשים למלא הוא סעיף המוטבים. בקצרה, מוטבים הם מי שבעל הקרן קבע שיקבלו את הכספים מהקרן במקרה בו הוא אינו בין החיים. ניתן לשנות את המוטבים בכל זמן על ידי שליחת בקשה בכתב לגוף המנהל את הקרן. בבקשה יש לציין פרטים מדויקים כולל שמות מלאים ותעודות זהות (מומלץ לא לרשום פשוט "אשתי" או "ילדי"). ניתן לחלק את הכספים בחלקים לא שווים ולקבוע מי מהמוטבים יקבל איזה אחוז מן הקרן.

כפי שנראה בהמשך, לא כל פוליסת ביטוח מכל סוג תעבור אוטומטית למוטבים. תקנות הביטוח וחוקי הירושה בישראל מורכבים ומכירים במגוון מצבים שונים. לא פעם, נדרשת יד מקצועית מכוונת כדי לוודא שמי שאנחנו רוצים שירש את הכספים אכן יהיה זה שיקבל אותם בסופו של דבר.

יורשים
בהעדר צוואה או הוראה אחרת יורשים הם מי שזכאי לקבל את העזבון, כולל כספים הצבורים בקרנות וביטוחים. היורשים מוגדרים על פי חוק הירושה לפי סדר הקדימות הבא:
   • בן/בת זוגו של הנפטר
   • ילדיו של המוריש וצאצאיהם
   • הוריו של הנפטר וצאצאיהם
   • הורי הוריו וצאצאיהם
היורשים פונים לבית המשפט ומבקשים הוצאת צו ירושה. החלוקה של העזבון תלויה במספר גורמים כמו קרבת היורשים לבעל העזבון, מספר היורשים הקיימים ועוד. במידה וקיימת צוואה, העזבון יחולק על פי הכתוב בה. באופן עקרוני, ניתן להוריש לכל אדם, לאו דווקא קרוב משפחה. כמו כן, אפשר להוריש גם לגופים כמו עמותות ומוסדות שונים. במידה וקיימת צוואה ובית המשפט מצא אותה תקינה הוא יוציא צו קיום צוואה. כל זאת תקף עקרונית, ולעיתים בשינויים מסוימים, גם לכספים הצבורים בחסכונות, קרנות פנסיה וביטוחים שונים שהפוליסה שלהם מזכה יורשים של הנפטר בסכום כלשהו.

צריכים לעשות סדר בירושה? כדאי לכם לדבר איתנו 🙂

רגע, אז למי יעבור הכסף שלי?

התשובה היא תלוי באיזה סוג של חיסכון פנסיוני או ביטוח מדובר, האם יש לכם צוואה או לא ומי המוטבים שרשמתם בפוליסות.
   • כספים שנמצאים בקרן פנסיה כולל רכיב הפיצויים יעברו לשאירים בהתאם לתקנות הקרן גם אם מצוין אחרת בצוואתו של הנפטר. במידה ואין שאירים על פי הגדרתם בתקנות הקרן כספי הפיצויים יעברו לשאירים כפי שהם מוגדרים על פי חוק וכספי הפנסיה למוטבים. במידה ולא נרשמו מוטבים הם יעברו ליורשים.
   • בקופות הגמל ובביטוח מנהלים הכספים הצבורים עוברים במלואם לשאירים, אם אין שאירים אזי למוטבים ואם אין מוטבים ליורשים.
   • כספים שנמצאים בקרן השתלמות עוברים למוטבים, אם אין מוטבים יעברו ליורשים.
   • בביטוח חיים הכספים ישולמו למוטבים בלבד כפי שהם מצוינים בפוליסה, על פי החלקים שבעל הביטוח קבע. בביטוח חיים, המוטב גובר גם על הרשום בצוואה. שימו לב – בביטוח חיים למשכנתא המוטב הוא הבנק. במידה ובעל הביטוח נפטר, הבנק יקבל את הכספים והמשכנתא תכוסה.

אם החוק מגדיר את סדר הירושה, למה אני צריך לקבוע מוטבים בכלל?

החוק אמנם מסדיר את סדר הירושה אך ישנה התחשבות ברצונו של בעל הקרן, רצונו יבוא לידי ביטוי על ידי קביעת מוטבים ועריכת צוואה. דוגמא טובה לכך היא קרן ההשתלמות. קרן השתלמות עוברת במלואה למוטבים שבעל הקרן קבע. רק במידה ולא נרשמו מוטבים, הקרן תעבור ליורשיו כפי שהם מוגדרים בחוק הירושה. דוגמא טובה עוד יותר היא ביטוח חיים בו משולמים כספים אך ורק למי שרשום כמוטב ללא כל תלות אחרת בחוק. למשל, נולד לכם עוד ילד ולא הוספתם אותו כמוטב? בבוא היום הוא לא יקבל חלק מכספי ביטוח החיים אלא רק הילד הרשום במפורש.

שינויים בסטטוס שלנו לאורך השנים יכולים לשנות את האנשים להם נרצה להוריש את הכספים שצברנו. במידה ולא נעדכן את חברות הביטוח בשינויים וברצונות שלנו בבוא היום אנו עלולים להשאיר ליקירנו סיטואציה משפטית לא פשוטה. למשל, במידה והתגרשתם ובן/בת הזוג הקודמים עדיין רשומים כמוטבים בחיסכון הפנסיוני הם יכולים לטעון שזה היה רצונכם, לפנות לבית המשפט ולנסות להוכיח שמגיע להם לקבל את הכסף למרות הפרידה. בן/בת הזוג החדשים יטענו שהם שאירים ולהם מגיע לקבל את הכספים. יש לכם ביטוח חיים, לא הוספתם את בן/בת הזוג החדשים וילדים שנולדו לכם איתם? הם לא יקבלו אגורה אחת מן הכסף של הביטוח – רק מי שרשום כמוטב. התוצאה עשויה להיות מאבקים משפטיים בין יורשים פוטנציאליים. במקום להוריש שקט נפשי, נוריש ליקירנו תסבוכת משפטית.

אלפנט פיננסים | עדכון מוטבים ויורשים
אלפנט פיננסים | עדכון מוטבים ויורשים

איך אני "עושה סדר" במוטבים/יורשים בפוליסות שלי? איך "אלפנט פיננסים" יכולה לעזור לי?

השלב הראשון הוא לבדוק את התיק הביטוחי שלכם – אילו פוליסות ביטוח יש לכם? היכן הן נמצאות? באילו קרנות אתם מחזיקים? האם הן פעילות?
ב"אלפנט פיננסים" אנחנו מתמחים באיתור כספים אבודים כך שמציאת כל הקרנות שלכם היא משימה פשוטה עבורנו.
אחרי שנדע איפה הכסף שלכם נמצא, נוכל לעזור לכם להבין איך נכון לחלק אותו בבוא היום, מתי הוראות החוק יגברו על צוואה, מתי עריכת צוואה דווקא תעזור, באילו סוגי פוליסות כדאי למנות את הילדים לעומת בני הזוג ועוד החלטות רבות נוספות.
הצוות שלנו יעבור איתכם פוליסה אחר פוליסה, יסביר לכם בדיוק את המצב החוקי וכל תקנה רלוונטית לכל סוג של חיסכון וביטוח.
אנחנו נלווה אתכם יד ביד ויחד נדאג שמי שאתם באמת רוצים יופיע כמוטב/יורש בפוליסה ויקבל בעתיד את חלקכם – לבקשתכם.

שיחת יעוץ ראשונית איתנו היא ללא עלות! השאירו פרטים ונחזור אליכם בהקדם.